۱۳۸۹/۱۰/۱۴

پرليت - پرليت چيه؟؟؟ بتن فوق سبك پرليتي

قسمتي از مطالبي كه در اين قسمتها آورده مي شود چون بيشتر جنبه معرفي دارند از سايتهاي ديگر گرفته شده كه منبع آنها در زير اورده شده اند. بحثاي تخصصي تر رو تا جايي كه اطلاعات دارم، خودم مينويسم


پرليت ماده اي معدني بر پايه شيشه از سنگ آتشفشاني (با ژنز ماگمائي) و با تركيب ريوليتي است كه در محيط آبي و با انجماد سريع ماگماي اسيدي (گدازه آتشفشان) بصورت آمورف (غير كريستالي) تشكيل شده است و نزديك به 75 درصد آن اكسيد سيليسيم است.
نام پرليت از لغت فرانسوي به معني صدف گرفته شده است كه ناشي از شكل ظاهري سنگ بصورت رگه هاي باريك متحد المركز در مقطع ميباشد. اين رگه ها با چشم غير مسلح نيز قابل رويت هستند و در واقع مربوط به سرد شدن گدازه و آبگيري بعد از آن هستند. خروج مواد آتشفشاني اسيدي از دهانه آتشفشان همراه با كاهش فشار بوده و لذا گازهاي حل شده آزاد و پوميس متخلخل را باعث ميگردد. در نواحي زيرين كه فشار بالاتر است بخار آب در سنگ باقي مانده و سپس با آبگيري ثانويه پرليت حاصل ميگردد. توده هاي پرليت بيشتر بصورت جريانها، دايكها، سيلها، گنبدها و در حاشيه خارجي توده هاي كم عمق سنگهاي آتشفشاني ديده ميشوند.
به دليل وجود 2 تا 6 درصد آب تركيبي در آن با حرارت دادن سريع (شوك حرارتي) در دماي  1100- 870 درجه سانتيگراد افزايش حجم شديدي معادل 4 تا 20 برابر بر اساس نوع و تركيب شيميائي و شرايط انبساط خواهد داشت و ماده پفكي با دانسيته حدود kg/m3 100-50 ايجاد خواهد شد. همچنين خروج آب تركيبي باعث توليد حباب‌هاي ريز بسيار زيادي در آن مي‌شود. از نظر سنگ شناسي آبسيدين، پرليت و پيچستون شيشه هاي ولكانيكي با تركيب سيليسي هستند كه به ترتيب داراي 1 تا 2 درصد آب، 2 تا 5 درصد آب و 5 تا 10 درصد آب ميباشند. برخي از محققين معتقدند كه پرليت از هيدراتاسيون آبسيدين حاصل گرديده است و آب موجود در آن بصورت مولكولي و هيدروكسيل است. از عوامل مهم در انبساط سريع سنگ در مرحله فرآوري مربوط به ميزان آب تركيبي است. بخشي از اين آب در مرحله تشكيل و بخشي پس از آن در اثر تماس آبهاي زيرزميني و بين حفره اي وارد شده است كه نسبت اين دو به ميزان فراواني اكسيد كلسيم و منيزيم بستگي دارد. آبگيري ثانويه در امتداد مسير حركت آب و ابتدا در امتداد درزه و شكافها و خلل و فرج انجام مي پذيرد و باعث جدايش بخش هيدراته و غير هيدراته شده و منجر به گسترش شكافهاي اوليه ميگردد. اين شكافها خود براي استمرار اين فرايند بكار رفته و منجر به گسترش آبگيري ميگردند و بدين ترتيب شكافهاي متحد المركز ايجاد مي شود. از آنجائي كه نوع آب موجود و  مقدار و شرايط ايجاد آن و غلظت شيشه و تغييرات آن در درجه حرارت  هاي مختلف از مهمترين عوامل در شدت انبساط پرليت است براي توليد پرليت منبسط شده بايستي آزمايشات دقيقي از مواد خام معدني بعمل آيد. اين آزمايشات شامل مطالعه مقدار انبساط پرليت بر اساس دانه بندي و دما مي باشد. بر اين اساس ميتوان گفت كه ميزان قليائي بودن ناشي از حضور CaO و MgO در انبساط و كيفيت پرليت بسيار مهم است. پرليت خام داراي دانسيته حدود kg/m3  2400-220 و سختي 5/5 تا 7 موس است كه بسيار شكننده و داراي خرد شوندگي بالائي ميباشد. پرليت به رنگ هاي خاكستري روشن يا خاكستري متمايل به سبز، سياه روشن تا تيره، قهوه اي و حتي سبز ديده ميشود كه پس از انبساط برنگ سفيد خواهد شد. پرليت خام داراي جلاي چرب و بافت شيشه اي و از نظر ترموديناميكي ناپايدار است و با گذشت زمان شروع به تبلور مي كنند و سپس خاصيت اصلي خود را از دست مي دهند. اين كاني بسهولت تحت تأثير هوا زدگي قرار گرفته و به كائولنيت، زئوليت و مونت موريلونيت تبديل ميگردد. پرليت ها علي رغم داشتن خصوصيات متفاوت بطور عمده از يك ماگماي اسيدي نشأت گرفته اند. آزمايشات انجام گرفته بر روي پرليت نشان ميدهد كه بيشترين آب موجود بصورت تركيبي بوده و مقدار كمي از آن بصورت هيدروكسيد ميباشد. پرليت در محيط هاي قليائي داغ كاملاٌ حل ميشود اما در هيدروكسيد سديم نيمه محلول و در اسيد هاي ضعيف و آب به مقدار كمي حل مي شود. در جدول 4-1  تركيب عمومي پرليت آمده است.

جدول 4-1 تركيب عمومي پرليت.
آب تركيبي
TiO2
MgO
Fe2O3
CaO
Na2O
K2O
Al2O3
SiO2
5/2
3/0-2/0
5/0-1/0
5/1-5/0
2-5/0
4-9/2
4/5
17/11
76/72

پرليت منبسط شده به دليل دارا بودن ضريب هدايت حرارتي پائين و خاصيت جذب صوت نيز داراي كاربرد‌هاي ويژه اي مي‌باشد. ذرات پرليت با سيمان پرتلند و آب تركيب مي‌شود و بتن بسيار سبك توليد مي‌گردد كه مي‌توان براي مصارف سقف سبك و توليدات پيش‌ساخته از آن استفاده نمود. علاوه بر اين در كشاورزي بعنوان جاذب و نگهدارنده رطوبت و همچنين تأمين كننده مينرال‌هاي گياهي، در صنايع غذائي و مخصوصاً شركت‌هاي آبميوه و نوشابه‌سازي و داروسازي و روغن نباتي بعنوان فيلتر و در پزشكي از اين ماده معدني استفاده مي‌شود. در حفر چاهاي نفت نيز از پرليت استفاده مي‌شود. تاكنون بيش از 1500 نوع مصرف در صنعت را مي‌توان براي پرليت نام برد كه اين كاربرد در حال افزايش است. كاربرد پرليت بسرعت رو به افزايش است. به دليل ارزاني قيمت سوخت‌هاي فسيلي در ايران قيمت پرليت فرآوري شده ارزان است و اين يك مزيت نسبي تلقي مي‌شود. پرليت يك سيليكات طبيعي مي‌باشد لذا خنثي و داراي PH برابر با 7 است.
بررسي‌هاي علمي و عملي براي اكتشاف ذخائر پرليت ايران در سال 1375 در منطقه آذربايجان شرقي بويژه مناطق خلخال و ميانه كه داراي رخنمون‌هائي از ذخائر پرلیت بودند آغاز گرديد. اين بررسي‌ها منجر به كشف ذخائر عظيمي از پرليت در مناطق شرق جاده ميانه تبريز، ناحيه سفيد خانه در 46 كيلومتري شمال شرقي ميانه و نقاط ديگري در آن ناحيه گرديد. از ميان ذخائر كشف شده منطقه سفيد‌خانه به دليل كيفيت و ذخيره مناسب و موقعيت استخراجي به منظور بررسي‌هاي تفصيلي انتخاب شد. اين معدن داراي ظرفيتي در حدود 50 ميليون تن است. بررسي‌هاي مينرالوژي نشان داده است كه ساختار كريستالي آن از ذرات آتشفشاني خاكستري كمرنگ با اندازه‌هاي كمتر از 1 سانتي‌متر تشكيل شده‌ است كه براحتي خرد مي‌شوند. پولك‌هاي از جنس ميكا تا حداكثر 2 ميلي‌متر در اين نمونه‌ها ديده مي‌شود. خواص شيميائي آن در محدوده ريوليت تا آندزيت متغير است و داراي بيش از  SiO2% 70 مي‌باشد. ضريب شكنندگي ذرات 5/1 است كه به دليل وجود ريوليت مي‌باشد.
 زمين شناسي و پراكندگي پرليت در ايران
بررسي‌هاي اكتشافي فعلي نشان داده است كه عمده معادن پرليت ايران در نواحي جنوب باختري فردوس بر روي ولكانيك هاي پالئوژن، در ناحيه سه چنگكي، منطقه آذربايجان شرقي بويژه شهرستان ميانه، در شرق ايران در چهار گوشهاي گناباد-قائن، در پيرامون بيرجند، فردوس و طبس و در نهايت در استان سيستان و بلوچستان و شهرستان نائين و كاشان واقع شده است. همراه بودن پرليت هاي كشف شده در ايران با آلونيت، زئوليت و كائولينيت بخصوص در ناحيه آذربايجان وابستگي پرليت ها را به سنگ هاي آتشفشاني ترشيري و دگرساني آنها نشان مي دهد با توجه به اينكه توده هاي پرليت بيشتر بصورت جريانها، دايك ها، سيلها، گنبد ها و در حاشيه خارجي توده هاي كم عمق سنگ هاي آتشفشاني ديده مي شوند، لذا اين ذخائر بصورت پيوسته نيستند. ذخائر اقتصادي پرليت بر مبناي جريانات توده اي ماگما كه مناطق وسيعي را در بر گرفته اند بوده و به روش روباز قابل استخراج هستند. البته بر اساس مطالعات زمين‌شناسي امكان حضور پرليت در مناطق ديگري از كشور نيز وجود دارد كه مطالعات مربوطه در حال انجام مي‌باشد. هم اكنون چندين واحد فرآوري پرليت در سطح كشور راه‌اندازي شده كه در حال گسترش مي‌باشند. فرآوري پرليت با استخراج ماده خام از معدن آغاز مي‌شود و پس از عمليات خردايش و دانه‌بندي به محل كوره‌هاي انبساط انتقال مي‌يابند. ابتدا گرمايش اوليه تا دماي حدود ˚C 350 صورت مي‌گيرد. سپس پرليت خام گرم شده به كوره قائم كه منبع حرارتي آن گازوئيل يا گاز است منتقل مي‌گردد. در اين كوره گرمايش بصورت شوك حرارتي تا دماي  ˚C1100 انجام مي‌گيرد. در اين عمليات آب تركيبي از ذرات پرليت خارج شده و به ميزان 10 تا 20 برابر منبسط مي‌گردند. اين ذرات سفيد رنگ با سطحي مخملي توسط جريان هوا از كوره خارج و پس از دانه‌بندي به سيلوهاي بسته بندي منتقل مي‌گردند. يك كوره با ظرفيت 1 تن در ساعت قادر به توليد 5 تا 8 متر مكعب پرليت منبسط شده در ساعت خواهد بود. اطلاعات تكميلي در مورد مشخصات پرليت در سايت www.Perlite.org  قابل دستيابي است. پرليت بعنوان عايقهاي كنترل حرارتي و برودتي براي نگهداري دماهاي زير صفر در تانكهاي اتيلن پتروشيمي، كاربردهاي فراواني دارد. تاكنون پرليت مورد نياز صنايع داخلي از كشورهاي ايتاليا و چين وارد شده كه هزينه حمل آن نيز بسيار بالا بوده است. پرليت يك ماده سبك و جاذب آب است كه در ايجاد گلخانه‌هاي سبك و كنترل دماهاي بسيار بالا بخصوص در صنايع مرتبط و پتروشيمي كاربردهاي فراواني دارد.
بررسي وضعيت پرليت در جهان و ايران
مهمترين مشخصات پرليت شامل چگالي كم، رسانائي ضعيف، خنثي بودن، غير قابل احتراق بودن، سختي كم، درخشندگي خوب و قابليت جذب ارتعاش باعث كابرد آن در صنايع گوناگون گرديده است. اگرچه بيشتر مصارف پرليت بصورت منبسط شده است اما در برخي مواقع با توجه به مشخصات فيزيكي و شيميائي پرليت خام از آن براي مصارفي از قبيل صنايع ريخته گري، ساينده ها، سنگ هاي تزئيني و بعنوان منبع سيليس استفاده مي شود. مهمترين مصارف پرليت فرآوري شده بشرح ذيل است:
مصالح ساختماني براي توليد قطعات پيش ساخته، پلاسترهاي معمولي ساختمان، عايق هاي پركننده، آجرهاي عايق صدا.
باغباني بصورت هيدروپونيك، اصلاح خاك و چمن، عامل رشد گياهان و توليد بذر.
مصارف صنعتي بصورت پركننده، عايق حرارتي، نسوز، مواد منفجره، جذب كننده، رنگ سازي، پلاستيك، لاستيك و گل حفاري.
كمك صافي و فيلترها در صنايع شيميائي مربوط به توليد و تصفيه شكر، داروسازي، نوشيدني ها و تصفيه آب.
در كشاورزي بعنوان عامل حاصلخيزي، ضد آفت، علف كش و خوراك دام.

از پرليت منبسط شده براي تهيه صافي هاي مختلف جهت جدا كردن باكتري ها و جلبك ها در تصفيه خانه هاي آب نيز استفاده مي شود. از پودر پرليت در تهيه آنتي بيوتيك ها در داروسازي استفاده ميشود. در كابردهاي عايق حرارتي از مخلوط پرليت و آزبست و يك ماده چسباننده مانند گچ استفاده شده و صفحات پرليتي ساخته مي شود. اين صفحات ضمن برخورداري از وزن كم بصورت عايق هاي خوب حرارتي و صوتي عمل مينمايند. در بعضي مواقع از صفحات پرس شده پرليت و آزبست جهت جذب صوت استفاده مي گردد. پرليت خام در متالورژي بعنوان روباره بر روي مذاب در پاتيل ريخته مي شود تا ضمن كاهش افت دما و جلوگيري از اكسيداسيون مذاب، باعث تسهيل در جمع آوري سرباره گردد. از پرليت منبسط شده در مخلوط ماسه ريخته گري نيز جهت سهولت واپاشي قالب پس از ريخته گري استفاده مي شود. علاوه بر اين به دليل خواص حرارتي باعث عايق شدن بيشتر مواد قالب گيري مي گردد و از طرف ديگر عبور گاز را افزايش ميدهد تا امكان خروج گازهاي متصاعد شده در ضمن ريخته گري افزايش يابد. از پرليت منبسط براي عايق كاري در دماي پائين مانند تانكرهاي اكسيژن، نيتروژن، آرگون و گاز طبيعي مايع نيز استفاده مي شود. دماي اين گازهاي مايع تا Cº 270- براي هليم مي باشد كه پرليت براي عايق بندي آن مناسب است. از پرليت منبسط شده در توليد برخي مواد منفجره بعنوان عامل ايجاد تخلخل استفاده مي شود.
يكي ديگر از مصارف عمده پرليت، استفاده از آن به عنوان كمك صافي در پالايش انواع مختلف مايعات از قبيل فاضلاب صنعتي كارخانجات، مشروبات الكلي و غير الكلي، شكر، روغن، آب ميوه، آب آشاميدني و مواد شيميايي مي باشد. تخلل زياد و عدم تركيب شيميايي با موادي كه تصفيه مي شوند از مزاياي عمده كمك صافيهاي پرليتي است كه حتي قادر به صاف كردن مواد ژلاتيني با سرعت نسبتاً بالا مي باشد و از نظر چگالي كمك صافي هاي پرليتي 20 تا 50 درصد سبكتر از ساير فيلترها بوده و در نتيجه قادر به تصفيه اجزاء كمتر از ميكرون نيز مي باشد. اينها عواملي هستند كه باعث چربش كمك صافيهاي پرليتي به كمك صافي هايي از جنس آزبست، بنتونيت، سلولز و دياتوميت مي گردند. در ضمن به دليل استريل و خنثي بودن داراي بيشترين كاربرد در فيلتراسيون مايعات غذايي، صنايع نوشابه سازي و داروسازي مي باشند.
پرليت از حفرات ميكروسكوپي تشكيل شده است و از نظر شيميايي خنثي بوده و در برابر حمله موريانه و جانوران موذي مقاوم است. علاوه بر اين با توجه به خصوصيات ديگر از آن يك عايق و مصالح ساختماني سبك ساخته شده است (ملات و گچ، عايق كاري زير سقف، پوشش دودكش، آجر نسوز، عايق كردن لوله و ...)
چگالي كم پرليت منبسط شده در گچكاري ديوار سبب كاهش انقباض و وزن و افزايش مقاومت در برابر آتش و خاصيت عايق بودن آن مي شود.
معمولاً پرليت به دليل داشتن خواصي نظير چگالي پايين، خاصيت نارسانايي حرارتي و صوتي و مقاومت در برابر حريق و رطوبت در ساختمان سازي استفاده مي شود و در اغلب موارد پس از مخلوط شدن با ساير مواد به مصرف مي رسد. كاربرد محصولات پرليتي اغلب در سقف ها، دبوارها، پشت بام ها، كف ساختمان ها، پي و نماها بوده و عمده ترين مصرف آن در ساختمانسازي، مربوط به قطعات پيش ساخته مي باشد.
امروزه يكي از علل افزايش مصرف پرليت، عايق سازي صوتي ساختمانها توسط پرليت مي باشد. در تولد آجرهاي عايق صوتي از پرليت منبسط شده استفاده مي شود كه سبك وزن و با دوام بوده و در مقابل حريق نيز مقاوم هستند. پرليت در اين نوع كاشيها با مخلوطي از بنتونيت و كائولن و با پوشش سراميك متصل و پخته مي شود.
بتن سبك حاوي پرليت منبسط شده و سيمان پرتلند اغلب در ساختمان سازي و به خصوص در سدسازي به كار برده مي شود.تصور مي گردد كه بتن هاي سبك پرليتي نسبت به ساير مواد عايق به كار رفته در سد و پشت بامها از مقاومت در برابر باد و حريق بيشتري برخوردار است. افزودن قطعات عايق پلي استرين به بتن پرليتي مي تواند به طور اقتصادي مقاومت حرارتي كل سيستم را به حداكثر برساند. همچنين بتنهاي پرليتي مي توانند در ساختمانهاي جديد و سيستمهاي سقف مجدد و شيبهايي كه بتواند آب موجود در پشت سقف را جاري سازد، به كار مي روند.
بتن هم مي تواند در محل به صورت ناپيوسته مخلوط گردد و هم مي تواند در حين حمل توسط كاميون به محل مصرف داخل تانك در حال گردش مخلوط گردد و بتن مخلوط شده در داخل اكيپ دمپ شده و توسط جرثقيل به افق مورد نظر رسانده مي شود. همچنين مي توان بتن را توسط پمپ به محل مورد نظر رساند. پس از 3 روز تحت شرايط هواي نرمال، بتن پرليتي حاوي چند لايه عايق و غشاي محافظ هوا مي شود.
از آنجا كه پرليت منبسط شده فاسد نشدني، غير آتشگير و خنثي مي باشد، در عايق كاري لوله ها و سيستمهاي الكتريكي كف ساختمانها كاربرد داشته و هيچگونه ضايعه اي در اين تأسيسات ندارد. عايق پرليتي در قسمت زيرين كف اتاق سطوح آسفالت و كفهاي چوبي جهت تراز كردن كف و كاهش انتقال صدا از طبقات و از كف به ديوار و از سيستم لوله هاي كف به كار مي رود. در كفهايي كه از بتن ساخته مي شوند، معمولاً از پرليت استفاده شده و اجرا بدين صورت است كه عايق پرليتي را بر روي سطوح مورد نظر ريخته و به ضخامت مناسبي تسطيح و با مقواي نازك كركره اي يا مقواهاي سبك و يك لايه كاغذ روغني مي پوشانند.
پرليت منبسط در تهيه ملات بتن نيز مورد استفاده قرار مي گيرد. پرليت جهت سبك نمودن و به عنوان عامل بازدارنده هوا و كمك به عايق و مقاوم نمودن ملات سيمان در مقابل جذب رطوبت به ملات افزوده مي شود. همچنين پمپاژ ملات سيمان را به ارتفاعات ساختمان تسهيل مي نمايد.
وجود حبابهاي ريز هوا تراكم ملات بتن را كاهش داده و در نتيجه مقدار محصول افزايش و چگالي بتن كاهش مي يابد.
انبساط پرليت
پرليت در دماي 1100- 700 نرم گشته و تا 20 برابر حجم اوليه خود منبسط ميشود و از حالت سنگ با دانسيته Kg/m3 1200-950 به ماده اي سفيد برفكي و سبك با دانسيته Kg/m3  180-40 تبديل ميشود. پرليت منبسط شده بميزان 3/0-1/0 درصد در آب، 1 درصد در اسيدسولفوريك و 90 درصد در محلول هيدروكسيد سديم %50 حل ميشود.   
وارد پس از مخلوط شدن با ساير مواد به مصرف مي رسد. كاربرد محصولات پرليتي اغلب در سقف ها، دبوارها، پشت بام ها، كف ساختمان ها، پي و نماها بوده و عمده ترين مصرف آن در ساختمانسازي، مربوط به قطعات پيش ساخته مي باشد.
امروزه يكي از علل افزايش مصرف پرليت، عايق سازي صوتي ساختمانها توسط پرليت مي باشد. در تولد آجرهاي عايق صوتي از پرليت منبسط شده استفاده مي شود كه سبك وزن و با دوام بوده و در مقابل حريق نيز مقاوم هستند. پرليت در اين نوع كاشيها با مخلوطي از بنتونيت و كائولن و با پوشش سراميك متصل و پخته مي شود.
بتن سبك حاوي پرليت منبسط شده و سيمان پرتلند اغلب در ساختمان سازي و به خصوص در سدسازي به كار برده مي شود.تصور مي گردد كه بتن هاي سبك پرليتي نسبت به ساير مواد عايق به كار رفته در سد و پشت بامها از مقاومت در برابر باد و حريق بيشتري برخوردار است. افزودن قطعات عايق پلي استرين به بتن پرليتي مي تواند به طور اقتصادي مقاومت حرارتي كل سيستم را به حداكثر برساند. همچنين بتنهاي پرليتي مي توانند در ساختمانهاي جديد و سيستمهاي سقف مجدد و شيبهايي كه بتواند آب موجود در پشت سقف را جاري سازد، به كار مي روند.
بتن هم مي تواند در محل به صورت ناپيوسته مخلوط گردد و هم مي تواند در حين حمل توسط كاميون به محل مصرف داخل تانك در حال گردش مخلوط گردد و بتن مخلوط شده در داخل اكيپ دمپ شده و توسط جرثقيل به افق مورد نظر رسانده مي شود. همچنين مي توان بتن را توسط پمپ به محل مورد نظر رساند. پس از 3 روز تحت شرايط هواي نرمال، بتن پرليتي حاوي چند لايه عايق و غشاي محافظ هوا مي شود.
از آنجا كه پرليت منبسط شده فاسد نشدني، غير آتشگير و خنثي مي باشد، در عايق كاري لوله ها و سيستمهاي الكتريكي كف ساختمانها كاربرد داشته و هيچگونه ضايعه اي در اين تأسيسات ندارد. عايق پرليتي در قسمت زيرين كف اتاق سطوح آسفالت و كفهاي چوبي جهت تراز كردن كف و كاهش انتقال صدا از طبقات و از كف به ديوار و از سيستم لوله هاي كف به كار مي رود. در كفهايي كه از بتن ساخته مي شوند، معمولاً از پرليت استفاده شده و اجرا بدين صورت است كه عايق پرليتي را بر روي سطوح مورد نظر ريخته و به ضخامت مناسبي تسطيح و با مقواي نازك كركره اي يا مقواهاي سبك و يك لايه كاغذ روغني مي پوشانند.
پرليت منبسط در تهيه ملات بتن نيز مورد استفاده قرار مي گيرد. پرليت جهت سبك نمودن و به عنوان عامل بازدارنده هوا و كمك به عايق و مقاوم نمودن ملات سيمان در مقابل جذب رطوبت به ملات افزوده مي شود. همچنين پمپاژ ملات سيمان را به ارتفاعات ساختمان تسهيل مي نمايد.
وجود حبابهاي ريز هوا تراكم ملات بتن را كاهش داده و در نتيجه مقدار محصول افزايش و چگالي بتن كاهش مي يابد
.
انبساط پرليت
پرليت در دماي 1100- 700 نرم گشته و تا 20 برابر حجم اوليه خود منبسط ميشود و از حالت سنگ با دانسيته Kg/m3 1200-950 به ماده اي سفيد برفكي و سبك با دانسيته Kg/m3  180-40 تبديل ميشود. پرليت منبسط شده بميزان 3/0-1/0 درصد در آب، 1 درصد در اسيدسولفوريك و 90 درصد در محلول هيدروكسيد سديم %50 حل ميشود. 

بطور كلي پرليت حاوي حدود 20 درصد كوارتز و بقيه فلدسپات و مقدار كمي ميكا و در بعضي مواقع كانيهاي فرومنيزين مي باشد. پرليت داراي ژنز ماگمائي است و بيشتر پرليت هاي مرغوب به دوران سوم و چهارم زمين شناسي تعلق دارند. پرليت در اثر آلتره شدن به مونتموريوليت، اوپال و كلسدوني تبديل ميگردد. اين كاني بطور گسترده در مناطق آتشفشاني عهد حاضر و جوان و بطور محدود در ترشير يا آتشفشانهاي جوان ريوليتي يافت مي شود. ذخائر پرليت منحصر به آتشفشانهاي عهد حاضر است. عمده پرليت داراي تركيب ريوليتي است. پرليت هاي با بافت شيشه اي در گاهي موارد در برگيرنده آبسيدين هستند كه نشانه اي از تبديل سنگ نخستين به پرليت است. پرليت در مقايسه با آبسيدين از آب بيشتري در تركيب خود برخوردار است ولي درصد عناصر ديگر آنها بسيار به هم نزديك است. با اندازه گيري نسبتهاي ايزوتوپي مشخص شده است كه بخش اعظم آب پرليت منشاء جوي دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرت رو در اينجا بنويس