۱۳۸۹/۰۷/۱۶

ماشين آلات ساختماني و راهسازي

لودر
يكي از پركاربردترين ماشينهاي مورد استفاده در پرو‍ژه هاي عمراني مي باشد.
از جمله موارد كاربرد آن مي توان موارد زير را نام برد:
ایجاد خاکریزها، حفاری زیرزمین بناها، پرکردن خندقها و خاکریزی اطراف لوله های کارگذاشته شده درکانالها، بارکردن کامیونها، حمل بتن به محل قالبها و بلند کردن وحمل مصالح ساختمانی.
 
به ماشین لودر میتوان انواع ملحقات را نصب کرد و کاربردهای دیگری از آن گرفت نظیر برف روب، کانال کن، لوله بر، لوله گذار، جرثقیل، لیفت تراک


 به طور کلی از لودر میتوان در دو مورد استفاده  نمود:

1) بارگیری : بلند کردن بار و حمل آن از قبیل خاک یا مصالح ساختمانی که در جام آن جایگزین میشود.
 2) خاکبرداری : خاکبرداری و گودبرداری و تمیز کردن قشر سطحی راه.


انواع لودر
  الف لودر چرخ لاستیکی
   ب لودر چرخ زنجیری

  •  لودر چرخ لاستیکي: 
این لودرها در اقسام کوچک و خیلی بزرگ ساخته میشوند. چرخهای بزرگ لاستیکی به این نوع لودرها قدرت تحرک و سرعت فراوانی می بخشد. فشار وارده بر زمین توسط این لاستیکها کم بوده ومیتوان این فشار را با تغییر میزان باد لاستیکها تغییرداد باین همه درزمنیهای دارای سنگهای تیز امکان آسیب این لاستیکها وجوددارد. درضمن درزمینهای خیس وگل آلود نیزکار کردن با لودر چرخ لاستیکی مشکل است البته زنجیرهای سیمی مخصوص جهت حفاظت لاستیکها وجود دارد که میتوان برای ازدیاد اصطکاک لاستیکها با سطح زمین آنهارا به کار برد. نوعی ازلاستیکهای جدید ساخته شده اند که دارای عاجهای خیلی ضخیمی هستند ومیتوانند درمناطق سنگی نیز کارکنند.این لودرها به دو نوع معمولی وکمرشکن مي باشند 
  •  لودر چرخ زنجيري:    
لودرهای چرخ زنجیری مانند لودرهای چرخ لاستیکی عمل میکنند، با این تفاوت که فشار کمی که بر زمین وارد می کنند باعث میشود که لودرهای با چرخ زنجیردار بتوانند درزمینهایی کارکنند که قابل استفاده برای لودرهای لاستیکدار نیستند. اصطکاک زیاد آنها با زمین باعث میشود که بتوانند نهایت استفاده را از قدرت موتور درکندن زمین بنمایند وچون زنجیر دارند، هنگام کار در مناطق دارای سنگهای تیز خطر پاره شدن لاستیک وجود ندارد. لودرهای زنجیردار قادر به حرکت بر روی سطحهای با شیب جانبی 35%میباشند، در صورتی که این رقم برای لودرچرخ لاستیکی 15% است همچنین لودر زنجیردار میتواند از شیب 60% بالا برود درحالیکه این رقم برای لودر لاستیکدار به حدود 30% محدود میشود سرعت لودر زنجیردار خیلی کمتر از لودر لاستیک دار بوده به همین علت در مواردی که فاصله حمل مواد و بازگشت به محل بارگیری زیاد باشد راندمان این ماشین نسبت به نوع لاستیک دار پایین است.









نکاتی در مورد لودر:

1) کار اصلی لودر بارگیری است.
2) جام های دیگر روی لودر نصب میشود که کارهای خاص را انجام میدهند. به عنوان مثال با  تجهیز ناخن های جلوی جام آن به تیغه  میتوان کارهایی مانند تخریب آسفالت را با جام دندانه دار انجام داد.
3) لودرهای چرخ لاستیکی در شیبهای بیشتر از15 %  به سختی کار میکنند و از شیب بیش از 30% نمیتوانند بالا روند، اما لودر چرخ زنجیری در شیبهای 35%  کار کرده و از شیبهای 60% بالا میروند.
 
                                                                                                                                                                گردآورنده:محمد امجدي

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرت رو در اينجا بنويس